تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه و آزبست: (ویدئو+نظر کارشناس) | قیمت آن

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه همواره مورد توجه کارشناسان و صاحبان صنایع قرار گرفته است.کارشناسان این حوزه، دیدگاه دیگری را مطرح می‌کنند. آنها قائل به تفاوت آزبست و پشم شیشه هستند و بر این باورند که خطرهای پشم شیشه قابل مقایسه با آزبست نیست. پشم شیشه، بیشتر در عایق‌های حرارتی و سازه‌های صنعتی کاربرد دارد و باعث جلوگیری از سرمازدگی در تجهیزات صنعتی و ساختمانی می‌شود.

سیرآنوش موسوی: علم پزشکی اثبات کرد که تولید آزبست، خطرهای جبران ناپذیری را متوجه کارگران می‌کند و هیات وزیران در سال ۱۳۹۱ روند تولید این محصول معدنی را متوقف کرد اما تشابه آزبست با پشم شیشه، این ذهنیت را ایجاد کرده که این دو محصول معدنی، یکی هستند و باید روند تولید پشم شیشه نیز در ایران متوقف شود.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه و آزبست: (ویدئو+نظر کارشناس) | قیمت آن

تفاوت آزبست و پشم شیشه

در این زمینه، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگو با صمت، بیان کرد: درحال‌حاضر فعالیت کارخانه‌های تولیدکننده آزبست در ایران متوقف شده است.

وی با بیان اینکه آزبست موجود در بازار به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است، گفت: بنا به تصویب هیات وزیران از سال ۱۳۹۱ تولید این محصول در ایران ممنوع و به جای آن الیاف سرامیک در عایق‌های حرارتی پیشنهاد شد اما واقعیت بازار حاکی است که خرید و فروش این محصول به صورت زیرزمینی ادامه دارد زیرا نرخ آن ‌نسبت به عایق‌های داخلی مناسب است.از این‌رو طرفداران خاص خود را دارد.

امیری در ادامه با اشاره به تفاوت‌های آزبست با پشم شیشه، بیان کرد: پشم شیشه، مرکب از الیاف بسیار نازک شیشه است که در زبان انگلیسی به آن فایبرگلاس می‌گویند. این ماده معدنی در موارد گوناگون از جمله عایق‌های حرارتی کاربرد دارد.

این در حالی است که آزبست در علم زمین‌شناسی به کانی نامهربان شهرت دارد. آزبست یا پنبه کوهی نسوز، در اصل یک کانی سیلیکاتی است و در لنت‌های ترمز و عایق‌های حرارتی کاربرد دارد. به گفته این مقام مسئول، دانه‌های ریز آزبست در طبیعت تجزیه نمی‌شوند.

از این‌رو به‌راحتی از راه تنفس به بدن انسان نفوذ می‌کنند و باعث اختلالات تنفسی و ابتلا به بیماری‌های وخیم ریوی می‌شوند. در علم پزشکی، آسیب‌های این ذرات بر بدن اثبات شده است. در فرآیند تولید پشم شیشه نیز خطرهایی متوجه کارگران می‌شود اما این ضرر به مراتب از تولید آزبست کمتر است.

امیری در ادامه با اشاره به ضخامت استاندارد پشم شیشه، گفت: ضخامت استاندارد پشم شیشه حدود ۳.۲ تا ۶.۴ میکرون است. این ضخامت کم باعث نرمی و افزایش ارتجاع می‌شود.

وی بیان کرد: پشم شیشه از انواع عایق‌های حرارتی سلول باز است که می‌تواند رطوبت محیط را جذب کند و در مجاورت با بخار آب به‌ویژه در سطوح گرم، تولید سیلیسیک اسید می‌کند. از این‌رو اگر محافظت از آن به نحو مطلوب انجام نشود باکتری‌ها و قارچ‌ها بین الیاف آن رشد می‌کنند.
مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دور پشم شیشه را با لایه‌‌ای از فویل آلومینیومی می‌پیچند که ذرات آن در هوا پخش نشود و رطوبت را جذب کند.

کارگران به چه نکته‌هایی دقت کنند؟

وی با اشاره به واحدهای تولیدکننده پشم شیشه در ایران، گفت: درحال‌حاضر استان‌های فارس و البرز در زمینه تولید پشم شیشه فعال هستند. دو کارخانه پشم شیشه آریانا پارس در استان البرز و پشم شیشه فارس با مجموع ظرفیت اسمی ۲۴هزار تن در سال، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره میزان مصرف پشم شیشه در کشور گفت: حدود ۸هزار تن پشم شیشه در کشور مصرف می‌کنیم که ۴هزار تن آن صادر می‌شود. بنا به افق ۱۴۰۴ باید ۲۷هزار تن پشم شیشه صادر کنیم، از این‌رو ظرفیت‌های تولیدی باید افزایش یابند.

به گفته این مقام مسئول، تولید پشم شیشه برای ۳۰۰ تا ۳۵۰نفر ایجاد اشتغال کرده است، البته این آمار مربوط به اشتغالزایی مستقیم است و تولیدکنندگان پشم شیشه برای ۶هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

امیری با اشاره به کشورهای تولیدکننده پشم شیشه در جهان، گفت: روسیه، ترکیه، عربستان، ایران و کویت در زمینه تولید پشم شیشه فعال هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خطری کارگران تولیدکننده پشم شیشه را تهدید می‌کند؟ گفت: کارگران و افرادی که در این مجموعه‌های تولیدی فعالیت می‌کنند ملزم به استفاده از ماسک و پوشیدن لباس کار هستند، ضمن اینکه باید در رعایت نکات بهداشتی دقت کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به مدیران این مجموعه‌ها توصیه کرده که پیش از ورود، هنگام کار و پس از پایان کار کارگران به آنها شیر بدهند تا آثار این مواد بر بدن آنها کاهش یابد.

جانشین آزبست در سازه‌های صنعتی

جانشین آزبست در سازه‌های صنعتی این مقام مسئول درباره جانشین عایق‌های حرارتی در سازه‌های صنعتی، گفت: درحال‌حاضر الیاف سرامیک در سازه‌های صنعتی کاربرد ویژه دارند و ۴هزار تن الیاف سرامیک در سال مصرف می‌شود. این در حالی است که ظرفیت تولید ما در این حوزه حدود ۳۵هزار تن است. ۳واحد در تولید الیاف سرامیک فعال هستند و ۲واحد دیگر نیز مجوزهای اولیه برای بهره‌برداری از کارخانه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، کارخانه‌های الیاف سرامیک سپید، الیاف سرامیک ارغوان و الیاف سرامیک جهان عایق در کشور فعالیت می‌کنند.

کاربرد پشم سنگ در عایق‌های حرارتی

کاربرد پشم سنگ در عایق‌های حرارتی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره پشم سنگ و تفاوت آن با پشم شیشه، گفت: پشم سنگ یک عایق صوتی-حرارتی با الیاف معدنی است. ماده اولیه عایق پشم سنگ، بازالت، از گروه سنگ‌های آذرین است. کارخانه‌های تولیدکننده پشم سنگ، پس از حرارت دادن سنگ، آن را در دمای بالا پهن می‌کنند تا محصولی که مانند پشم تشک‌های قدیمی بود، به‌دست آید.

به گفته امیری، مهم‌ترین شاخصه پشم سنگ، مقاومت بسیار زیاد آن در برابر آتش است. از این‌رو در عایق‌های حرارتی، سازه‌ها و تاسیسات ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲واحد تولیدکننده پشم سنگ در ایران فعالیت می‌کنند، گفت: پشم سنگ مورد نیاز کشور از اصفهان و تهران تامین می‌شود. ظرفیت اسمی تولید این محصول معدنی ۳۱هزار تن است و این واحدها برای ۳۳۱نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند.
امیری در ادامه تصریح کرد: پشم سنگ در کشور بیش از نیاز داخلی تولید می‌شود اما برخی از افراد سودجو به صورت قاچاق اقدام به وارد کردن پشم سنگ می‌کنند که نرخ این محصولات پایین‌تر از تولید داخلی است اما کیفیت آنها نیز کم است. عایق‌های حرارتی تولید داخل، چندین برابر مشابه چینی کیفیت دارند.

این مقام مسئول با اشاره به حجیم بودن پشم سنگ، گفت: هر ۱۰۰تن پشم سنگ، یک انبار را پر می‌کند. از این‌رو تولیدکنندگان به فضای زیادی برای انبار کالا نیاز دارند. یکی دیگر از مشکلات این است که تولیدکنندگان باید در زمان کمتری تولید خود را بفروشند زیرا با بارش برف و باران و مرطوب شدن فضای انبارها، احتمال تخریب این محصولات معدنی وجود دارد.

مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پایان تصریح کرد: این روزها پشم سنگ در پارک‌ها به عنوان لایه زیرین چمن به‌کار گرفته می‌شود زیرا رطوبت‌گیر است، آب را به خود جذب می‌کند و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و رشد چمن‌ها می‌شود.

ترکیب آزبست و پشم شیشه

ترکیب آزبست و پشم شیشه همچنین در این زمینه، بهروز برنا، عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در گفت‌وگوی کوتاه با صمت درباره تفاوت آزبست با پشم شیشه، گفت: ماده اصلی پشم شیشه، سیلیس است در حالی که آزبست از ترکیب‌های معدنی منیزیم و سیلیسیم تشکیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به ذخایر قابل توجه پنبه نسوز در کشور، بیان کرد: ایران ذخیره قابل توجهی پنبه نسوز یا همان آزبست دارد. معدن نهبندان در خراسان جنوبی بیشترین حجم این ذخایر را دارد اما پس از اینکه اثبات شد فرآوری و استخراج این ماده معدنی باعث ایجاد بیماری سیلیکوزیس می‌شود- این بیماری از راه تنفس ذرات گرد و غبار و سنگ ایجاد می‌شود- ادامه فعالیت این معادن و کارخانه‌های فرآوری این مواد معدنی در کشور متوقف شد.

برنا ادامه داد: آزبست در لنت‌های موتور و عایق‌های حرارتی کاربرد داشت و پس از متوقف کردن کاربرد آن در صنایع صنعتگران در پی جایگزینی برای آن بودند، از این‌رو عایق‌های دیگر همچون پشم ‌شیشه در صنعت به‌کار گرفته شد.

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، با بیان اینکه مواد معدنی ارزان، در صنعت خواهان بیشتری دارند، گفت: بدون تردید استخراج و فرآوری مواد معدنی که به سلامت انسان آسیب وارد می‌کند، متوقف خواهد شد از این‌رو لازم است کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، همواره بخش تغییر و توسعه خود را فعال کنند تا اگر فرآوری یک ماده معدنی متوقف شد بتوانند در فرآوری ماده دیگر به‌فعالیت خود ادامه دهند.

با توجه به مواردی کارشناس محترم صنعت و معدن از تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه و آزبست مطرح کردند عایق پشم سنگ بهترین عایق در بین این عایق های مطرح شده می باشد جهت مشاوره بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منبع: سایت صنعت معدن تجارت

لیست قیمت انواع پشم شیشه

لیست قیمت انواع پشم شیشهقیمت انواع پشم شیشه در بازار فرق می کند. این ماده بسیار کاربردی را می توان در انواع مختلفی در بازار پیدا کرد و پس از خرید مورد استفاده قرار داد. پشم شیشه که مرکب از الیاف بسیار نازک شیشه است، به عنوان عایق از آن استفاده می شود. پشم شیشه برای محصولاتی که نیاز به عایق حرارتی دارند و یا به ماده ای مقاوم در برابر خوردگی نیازمند می باشند، مورد کاربرد قرار می گیرد.

از پشم شیشه در صنایع مختلفی استفاده می شود که می توان به ساخت لوله های فاضلاب شهری و ایجاد تونل های شهری اشاره کرد. همچنین الیاف شیشه در ساخت ورق های فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربردی که الیاف شیشه در ایران دارند، در ساخت ورق و قطعات صنعتی می باشد.

با استفاده از آب امولسیون های سیلیکونی، برای آب گریز و ضد گرد غبار نمودن با فرمول شیمیایی اولیگو دی متیل هیدرو سیلوکسان می توان به خاصیت مقاوم در برابر پودر شدن، افزایش مقاومت برگشت پذیری و عدم جذب آب در پشم شیشه اشاره کرد.

برای تهیه لیست قیمت انواع پشم شیشه می توان به نمایندگی های فروش این ماده سر زد و آن را با قیمتی نه چندان بالا خریداری کرد. این نمایندگی ها در سراسر ایران فعال هستند و در دسترس قرار دارند.

تولید کننده بهترین پشم سنگ در ایران

تولید کننده بهترین پشم سنگ در ایرانپشم سنگ ایران عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی است که تحمل دمای +750 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب 1300 و نیز تحمل بردوتی آن -30 درجه سانتی گراد می باشد. این نوع از ماده، دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار کم می باشد و در عین حال قدرت عایقی آن 33 برابر دیوار بتونی و 22 برابر دیوار آجری است.

پشم سنگ در انواع مختلفی تولید می شود که می توان این گونه نام برد:

پشم سنگ کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به صنایع پالایشگاهی، ساختمان و تاسیسات، گلخانه ها، نیروگاهی، صنایع غذایی و … اشاره کرد.

ولی پشم سنگ چیست؟ اجرای پشم سنگ، متشکل از الیاف معدنی می باشد و به همین دلیل گاهی به آن پشم مینرال هم می گویند. موادی که برای تشکیل آن به کار رفته، سنگ بازالت و عایق می باشد.

از مشخصات فنی پشم سنگ می توان گفت که امروزه برای این که انرژی کمتری به مصرف برسد، نیاز به عایق بندی در سازه ها می باشد. این نوع از پشم، می تواند عایق خوبی در برابر سرما و گرما باشد و با استفاده از پشم سنگ، تا اندازه زیادی در این زمینه صرفه جویی می شود.

یکی دیگر از خصوصیات پشم سنگ این است که مقاوم در برابر آتش است. عایق حرارتی پشم سنگ در برابر نوعی حفاظ آتش شناخته می شود. این پشم آتش گیر نیست و شعله ور نمی شود. از پشم سنگ برای عایق کاری سازه های فلزی کار گرفته می شود، چون که در هنگام آتش سوزی های بزرگ، فلزها مقاومت کمتری دارند و ممکن است آب شوند. با استفاده از پشم سنگ، می توان تا ده ساعت ادامه یافتن آتش، سازه را نگه داشت.

با همه این ها، پشم سنگ معایبی هم دارد که می توان آن ها را این چنین برشمرد:

  • نیاز به شاسی کشی برای نصب و هزینه بالا
  • ایجاد خارش حتی پس از نصب
  • ریزش پشم سنگ بعد از گذشت زمان
  • افت کیفی عایق با گذشت زمان

تولید کنندگان زیادی هستند که در ایران در کار ساخت و فروش بهترین پشم سنگ می باشند. این تولیدکنندگان انواع و اقسام پشم سنگ را به بازار عرضه می کنند که می توان آن را از طرق مختلفی به دست آورد. فروشگاه های سطح شهر، نمایندگی های شرکت های تولید کننده و وب سایت های اینترنتی، جاهایی هستند که عرضه کننده پشم سنگ می باشند. سایت های اینترنتی زیادی در این زمینه فعالیت می کنند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما