پشم سنگ تخته ای چیست؟ خصوصیات و کاربردهای آن در سال 2020 چیست؟

پشم سنگ تخته ای به عنوان عایق به کار گیری می شود عایق حرارتی در ساختمان و صنعت. این عایق نوعی از پشم های معدنی است که از سنگهای طبیعی نظیر بازالت ساخت می شود , نوعی رایج از سنگ آتشفشانی است چون وجود آن در پوسته زمین بسیار زیاد است. عایق پشم سنگ یکی از مهم‌ترین عایق های کاربردی متداول است.

پشم سنگ تخته ای ، چیست؟

پشم سنگ تحت عنوان یک سنگ طبیعی , یک ماده پایدار محسوب می شود . علاوه بر این می توان آن را بازیافت و در نتیجه مجددا به چرخه تولیدی ( اقتصاد مدور ) برگرداند .

پشم سنگ ای تخنه (Rock Wool) چه طور ساخته می شود؟

روند تولید شامل حرارت دادن سنگ در فر در دمای تا به 1650˚C . به عنوان یک سنگ آذرین , انجام می شود و با چنان سرعتی سانتریفیوژ می شود که رشته های طولانی به حالت الیاف به دست می‌آیند . این الیاف در بصورت ( پتو ) فشرده می شوند . و با قاطی کردن رزین و مواد یگانه به پانل ها , در قالب دلخواه برش می دهند . اگر آنان فشرده نشوند.

ویژگی های پشم سنگ تخته ای ( rockwool ) چیست؟

  1. عایق حرارتی خوب: آن عایق دارنده ساماندهی حرارتی کم است , از این رو عایق حرارتی خوبی است . در طی روند ساخت برای تشکیل پانل ها , الیاف فشرده شده و هوا را در بین آن ها محبوس می نمایند . این هوا سبب کاهش توان مواد در انتقال گرما می شود .عمدتا پشم سنگ تولید آن سوی مرز و کشور های خارجی یک عایق رطوبتی نیز است زیرا رطوبت آن را نگهداری نمی‌کند .
  2. همچنین بخار آب قابل رخنه است . بنابراین در پرهیز از مشکلات ناشی انتقال حرارت در نما و سقفهای محل نصب آن یاری می نماید . فراموش نکنیم که یک عایق مرطوب , تمام ویژگی ها حرارتی خویش را از دست می‌دهد.
  3. عایق عالی در قبال حریق: یکی دیگر از مزایای پشم سنگ رفتار خوب درمقابل حریق است . و در صورت پیدایش حریق سوزی به راحتی الزامات مقررات ایمنی را رعایت کنید .
  4. عایق حرارتی عالی و عایق صوتی عالی و جذب عالی صدا.
  5. از آنجا که سبک و انعطاف پذیر است ، قابلیت حمل و کار بسیار خوبی دارد.
  6. مقاومت در برابر حرارت عالی

متداول ترین کاربردهای پشم سنگ تخته ای Rock Wool کدامند؟

  • پشم سنگ در ساختمان: کارایی آن در ساختمان دو برابر می شود به دلیل آنکه آن کاملا به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی کار می نماید . این خصوصیت آن را تحت عنوان یک عایق ایده آل در ساخت و ساز ساختمان ها و در ساخت و سازهای تازه تبدیل می نماید چون دو خصوصیت را در یک ماده واحد (rockwool ) برآورده می نماید .
  • می توان از آن برای محیط های عایق حرارتی در تماس با بیرون مانند نما, سقف یا کف و همینطور در دیوار بهره برد . همچنین در جداسازی محل های قابل سکونت در تماس با دیگر افراد محل های غیر قابل سکونت نظیر گاراژها یا این که انبارها هم اثرگذار است . و چه بسا در بین مکانهای متفاوت برای جدا کردن دو قسمت از یک محیط و عایق کردن از سر و صداهای ناشی از اتاقهای تأسیسات یا این که محلهای کار و برای جداسازی محل بکار گرفته می شود مانند محوطه های مالامال همهمه در یک ساختمان
  • پشم سنگ در صنعت: همینطور این ماده عایقی است که به صورت گسترده در صنعت مورد به کارگیری قرار می‌گیرد, خصوصاً برای عایق کاری مجاری , کوره ها و محیط هایی که زیاد در معرض دمای شدید قرار دارند.
  • عایق حرارتی ، عایق و کاهش نویز مجاری صفحه فلزی
  • عایق برای دیوارهای پارتیشن ، مواد عایق برای محفظه نسوز
  • عایق برای دیوارهای پارتیشن ، مواد عایق برای محفظه نسوز
  • مواد جذب کننده صدا مانند سالن های استودیویی
  • عایق برای دیوارهای پارتیشن توخالی سبک
  • عایق صدا مجاری و تجهیزات تهویه مطبوع
  • عایق کاری و عایق صوتی سقف های ساختمان ، دیوارها ، پارتیشن ها ، درها و غیره
  • جذب صدا اتاق ژنراتور
  • عایق جذب کننده صدا برای صدا در استودیو ها ، سالن ها و غیره

منبع: https://bit.ly/2T28Fos

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما